Čo hovorí zákon?

Podľa zákonov, by sme mali mať pneumatiky s určitou výškou dezénu, ktorý je potrebný na to, aby vaše auto malo dobré jazdné vlastnosti. Pri veľmi zničenom dezéne vám hrozí viacero nebezpečenstiev, čo mnohí vodiči nezvládnu. Pri silnom daždi, môžete dostať na vode rýchlejšie aquaplaning, no hrozí vám na mokrom povrchu aj dlhšia brzdná dráha. A to nehovoríme o zasneženom povrchu cesty, na ktorom môžete mať s takýmito pneumatikami veľmi veľký problém. Ďalším problémom, ktorý sa vám môže vypomstiť, je pri dopravnej nehode. Pokiaľ zistia že dezén je nižší ako je zákonom daný, vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na jazdu v premávke, a tak sa môže poisťovňa hradiť za tento fakt.
V takomto prípade si dávajte pozor a dodržujte minimálne stanovenú hĺbku dezén. Prikontrole sa výška dezénu meria v strede a jej rozmery, ktoré by ste mali dodržať sú:

profil.jpg

  • Zákonné minimum výšky dezénu v lete: 1,6 mm
  • Zákonné minimum výšky dezénu v zime: 3,0 mm
  • Odporúčané minimum výšky dezénu v lete: 3,0 mm
  • Odporúčané minimum výšky dezénu v zime: 4,0 mm

Vlastnosti pneumatiky

Na suchom povrchu platí, že pokiaľ máte širšiu pneumatiku, tým rýchlejšie zabrzdíte, pretože brzdná dráha je kratšia aj o niekoľko metrov v porovnaní s úzkymi pneumatikami. Iná situácia nastáva pri brzdení na mokrom povrchu, kde sú tieto pneumatiky menej účinné ako užšie pneumatiky. Je to hlavne kvôli tomu, že široká pneumatika musí odviesť viac vody čo je pri väčšej rýchlosti celkom problém. Preto vám pri širších pneumatikách hrozí, že pri prejazde kalužou vo vyššej rýchlosti dostanete aquaplaning, pričom pri opotrebovaných širokých pneumatikách je toto riziko aquaplaningu ešte väčšie.

hliníkové disky.jpg

Taktiež pri väčších a širších pneumatikách stúpa spotreba auta. Tento fakt sa prejavuje na autách s veľkými pneumatikami a slabým motorom. Pri týchto autách môžeme sledovať rast spotreby aj o 10-15%, no čím väčší objem motora máte, tým vám táto spotreba nebude stúpať až o toľko percent.
Pri autách so slabším motorom so širokými pneumatikami, by ste si mohli všimnúť že maximálna rýchlosť nie je až taká ako s tými užšími. Je to preto, že pri vysokých rýchlostiach na maximálnu rýchlosť vozidla vplýva odpor vzduchu karosérie, ale aj odpor vzduchu samotných kolies. Čím je teda pneumatika širšia, tým nižšiu rýchlosť dokážete s autom vyvinúť. Pri autách s väčším objemom motora je táto menšia maximálna rýchlosť zanedbateľná.